Persze, lehet, hogy nem kell messzire menned: nézd meg az /usr/lib/kbd/keytables/ könyvtárat, hátha találsz hu.map, hun.map, magyar.map, vagy ilyesmi nevű file-t. Ha van, próbáld ki a `loadkeys magyar' parancsot (ha pl. magyar.map-od van).
A másik gond a fontkészlet. A tárkis címen találunk Latin-2-es fontokat, ha épp nincsenek fent az /usr/lib/kbd/consolefonts/lat2-* file-ok. Ha megszereztük, akkor egy setfont lat2-16 (vagy ahány pontos betűméretet használsz) oldja meg a problémát. A GPM-nek kell egy `echo -e "\033(K"' is, ami sosem árthat a fontkészlet átváltás miatt (ezt nem szerencsés a /etc/motd-be rakni, mert kellemetlen bejelentkezni ilyenkor pl. tnvt220-szal).
Ha latin 2-es fontkészletet használunk, akkor tanácsos (jobb híján) a latin 1-es unimap-ot használni. A /usr/lib/kbd/consoletrans/lat1.uni tartalmazza ezeket a beállításokat, és egyszerűen a 'loadunimap lat1' paranccsal kapcsolhatjuk át. Persze, ezt konzolról kell indítani, tehát pl. mc-ből nem megy!
Julian7 FAQ-jából (mailto:julian7@kva.hu, http://lsc.kva.hu/Faq)
Érdemes megnézni még az ftp://ftp.tarki.hu/pub/magyar/linux/console -t is.
Ha magyar karaktereket szeretnél amellett, hogy a vonalas rajzoló karakterek megmaradjanak (mert például midnight commandert szeretnél használni), akkor [legalábbis Debian alatt] az alábbi utasítással érheted ezt el gyorsan és egyszerűen:
setfont lat2-16 -u lat1A magyar billentyűzetet a loadkeys utasítással töltheted be, példaul:
loadkeys hu101
consolechars -v -f lat2u-16 -u lat2u -m iso02Mi csinál ez?
(Először is tartsd fejben: itt már minden UNICODE (UTF-8), hogy egyszerre képesek legyünk mind a rajzoló, mind a betű karaktereket kijelezni.)
1) beállítja a font-file-t a lat2u-16 -ra, ami egy Unicode kompatibilis latin2 betűkészlet
2) beállítja az SFM (Screen Font Map)-et az unicode latin2-re, ami megadja, hogy melyik font karakter milyen Unicode kódok megjelenítésére alkalmas
3) megadja, hogy az ACM (Application Charset Map) az iso-8859-2 legyen, ami
szintén latin2 :) vagyis hogy az "új" rendszert nem kezelő programok és
konzol-módok (vagyis szinte minden) a kijelezni szánt karaktereiket milyen
kódtábla alapján próbálják megjeleníteni (vagyis az kijelzendő kódot alakítja
unicode-ra, amit aztán a fenti táblák alapján tovább...).
grin@tolna.net, ice@rulez.org, julian7@kva.hu
|