Az előző szakaszokban olvashatóak az új sendmail telepítésével kapcsolatos tennivalók. Következzen néhány recept a menet közben felmerülő feladatokra.
A következők több másik helyzet kapcsán is szükségesek lehetnek.
Amennyiben új sendmail.cf file-t állítunk be, a sendmail-t újra kell indítani. Mind Linux, mind Solaris alatt alkalmazható a következő módszer:
Ha magát az aliases file-t írtuk át, a newaliases programot kell lefuttatni. Ha egy :include: szerint megadott file-ról van szó, ez nem szükséges, mert az ilyen alias-okat minden alkalommal beolvassa a file-ból.
Az adatbázis file-ok helye a konfigurációs file-ban található, célszerűen /etc/mail. Miután a szövegfile-t átszerkesztettük, a következő parancsot adjuk ki:
ahol file értelemszerűen az adatbázis neve (pl. access), adatbázis-formátum pedig Solaris alatt dbm, Linux alatt hash.
A szóbanforgó adatbázisok jelenleg: mailertable, domaintable, access, virtusers.
Ahhoz, hogy a tartalék levelezőszerver teljes értékű finkciót lásson el, új konfigurációs file készítendő, amelyből kivesszük a MAIL_HUB beállítást. Komoly átállás esetén a posta és a postas DNS-bejegyzéseket is módosítani kell úgy, hogy az új szerverre mutassanak.
A PC-k bejegyzésével kapcsolatos új feladat: a mailertable adatbázis file-ba be kell venni a következő sort:
ahol a PC.DNS.neve pl. kovacsjozsi1.mfa.kfki.hu, a user pedig a PC-ért felelős felhasználó user-neve, pl. kovacsjozsi.
Ehhez a virtusers adatbázist kell értelemszerűen módosítani.
Ekkor az egyik lehetőség az, hogy egy egyszerű alias-t hozunk létre a felhasználó régi nevére, tehát gondoskodunk a levelek átirányításáról. Célszerű lehet azonban, hogy ilyen esetben a régi címre érkező levelek ne a mi szerverünket és hálózatunkat terheljék. Ha így döntünk, akkor az adott usernek saját felelősségére le kell iratkoznia minden levelezőlistáról, és ezután a következő alias-t hozhatjuk létre:
Ekkor minden ilyen levelet hibaüzenettel visszaküldünk, amelyben értesítjük a feladót a megváltozott címről, így ezután már közvetlenül az új címre tudja küldeni a leveleket.
Az ismeretlen (vagy e-mail útján nem elérhető) helyre távozók számára pedig létrehozhatunk egy olyan átirányítást, amelyben a cím megszűnéséről értesítjük a feladót (mint ahogy ezt néhány volt MÜFI-s esetében is tesszük).
A spam eredete a Received: mezők tartalma alapján deríthető ki. Eszerint megkeressük azt a domain-t, amelyik megítélésünk szerint a legközelebbi (esetleg nemkívánt) kapcsolatban állhat a spam küldőjével, és az ottani postmaster-t (ez egy kötelező alias minden levelezőrendszerben) értesítjük a történtekről. Amennyiben egy domain-ről (vagy azon keresztül) ismételt spam levelek érkeznének, a domain-t az access táblában tiltó listára tesszük.